מסכי עשן המלכודת הדיגיטלית

מסכי עשן המלכודת הדיגיטלית

אתמול נכנסנו לסגר מהודק יותר במסגרת הסגר השני. למרות הנזק הכלכלי העצום שנגרם, כשמסתכלים על מספרי הנדבקים והנפטרים, אני יכול להבין למה הוא נחוץ. 

עלינו לעשות כל מה שאנחנו יכולים על מנת לשמור על עצמנו, על הבריאות שלנו, על המשפחה ועל הסביבה שלנו. לעשות את מה שצריך כדי להגן על עצמנו ולהמשיך לשגשג למרות כל מה שקורה מסביב. זה חשוב מאוד כי ככל שאנחנו מצליחים לעשות את זה בעצמנו, אנחנו מהווים השראה לאנשים סביבנו.

אני חושב שבפעם הראשונה ששמעתי את המשפט הזה, הוא נאמר על ידי ג’ים רוהן (לא בטוח שזה משפט שלו, אולי הוא ציטט אותו מ”מדע ההתעשרות”). הוא אמר – “הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות עבור העניים, הוא לא להיות עניים בעצמכם”. זה משפט מאוד עוצמתי.

הכוונה שלו ב”עניים” היא לאו דווקא במובן של עניים בכסף, למרות שבתקופה הזו גם זה קיים.

הכוונה היא לא לשבת יחד עם כל שאר ה”קורבנות”. כאלה שנמצאים במיינדסט של “עשו לי, לקחו לי”, וכאלה ש”קורים להם” דברים שאינם בשליטתם, אז הם יושבים בצד כקורבנות.

אני חלילה לא אומר את זה מתוך שיפוטיות או ביקורת. זהו ביטוי מעולם הקואוצ’ינג, שמציג סוג תקשורת מסויים שאנשים מקיימים עם עצמם ועם הסביבה שלהם. תקשורת של קורבנות.

המטרה היא לא להיות קורבנות בעצמנו, ויותר מכך, להוות השראה לכל האנשים סביבנו שכן מדברים על זה. לאנשים שנמצאים במיינדסט של כמה רע הכל עכשיו וכמה רעה הסיטואציה. 

אני יכול להגיד לכם (וזה אולי נשמע יהיר או מתנשא) אבל אני לא מקיים את השיחות האלה. אני לא מנהל או משתתף בשיחות כאלה ולא מקיף את עצמי באנשים שמקיימים שיחות כאלה. יותר מזה, אם יוצא לי לשמוע שיחה כזו, אני בורח ממנה כמו ממגיפה. 

אני לא רוצה לקחת שום חלק בשיחה שמדברת על כמה מר גורלנו. המשפחה שלי יודעת את זה וגם החברים שלי יודעים את זה, אין שיחות כאלה בסביבה שלי. 

אנחנו מדברים רק על איך להתקדם, איך לשגשג, איך יוצאים מהתקופה הזו במקום יותר חזק ויותר טוב- יותר חכמים, נבונים, עשירים ובריאים. 

בבית שלי אנחנו עושים מה שצריך כדי לשמור על אורח חיים בריא, תזונה טובה יותר, משחקים חברתיים מעשירים, משחקי אסטרטגיה וזה כיף ממש. חלק מהפעילויות אני עושה עם הילדים, חלק טלי עושה איתם וחלק אנחנו עושים כולנו יחד כמשפחה. 

 יש סרט שרץ עכשיו בנטפליקס, הוא נקרא “מסכי עשן המלכודת הדיגיטלית“.

הסרט מיועד לגילאי 13 ומעלה והוא מדבר על הדרך שבה הרשתות החברתיות (פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם, גוגל וכו’) משתמשות בבינה מלאכותית כדי לגרום לאנשים ולילדים לצרוך מהם יותר ויותר עד שהם מתמכרים אליהן בסוף. הכל עבור רווח כספי, מתוך מחשבה איך להגדיל את הרווחים שלהם.  

למרות שיש לסרט הזה וייב שלילי מאוד (אפילו אפוקליפטי) הושבתי את הילדים שלי לראות את כל הסרט. ולמרות הגבלת הגיל הראיתי אותו גם לאופק (בן 12) וגם לאריאל (בן 10). היה לי חשוב שהם יצפו בו.

אני שם דגש מאוד גדול על התכנים שהם צופים בהם ביוטיוב ובטלוויזיה. אני דואג שהם לא יצפו בתכנים לא הולמים בעיני. לא מדובר רק בשפה ובהתנהגות, אלא גם מה שנבנה אצל הצופה ברמת המיינדסט. 

אני לא מוכן שהילדים שלי יצפו בתכנים שמכניסים אותנו למחשבות שליליות, ולמוגבלות שכלית או פיזית (מה אנחנו מסוגלים לעשות, לאן אנחנו יכולים להגיע). אלה דברים נוראיים- החל מסדרות אנימציה ועד לסדרות הנוער שרצות היום. אם נרצה או לא, הם מלמדים את הילדים שלנו איך לחשוב, איך לדבר ואיך להתנהג. 

טלי ואני מקפידים מאוד על השפה, ההתנהגות והחשיבה בבית, כדי לייצר לילדים שלנו מחשבה ודפוסים של “אין גבול” למה שהם יכולים לעשות (כמובן תוך כדי אתיקה התנהגותית) ועדיין הילדים צופים בסדרות, תסריטים ואנשים ביוטיוב שמשדרים משהו אחר. 

החברים והמורים שלהם מדברים בשפה אחרת לגמרי. אנחנו כמובן לא מונעים מהם ללכת לביה”ס או להתרועע עם חברים, אבל בתכנים שהם נחשפים אליהם בבית אנחנו מאוד מקפידים. אני אישית צופה דקות ארוכות בכל תוכן שהם רוצים לצפות בו עד שאני נותן את האישור. אם אתם הורים לילדים אני ממליץ לכם ממש לבדוק את הנושא הזה ולהיות ערים לתוכן שהילדים שלכם נחשפים אליו.

הנושא הזה בא לידי ביטוי במיוחד עכשיו, כשאנחנו נכנסים לסגר יותר הרמטי. לילדים שלנו יש הרבה פעילויות שנהגו לעשות בחוץ בדרך כלל, וכרגע זה בלתי אפשרי, אז מצאנו את האלטרנטיבות אבל צריך לשמור ולהקפיד על התכנים יותר מתמיד.

שבת שלום!

עוז קורן מדבר על הסרט מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית

מתוך לייב ששודר בקבוצת משגשגים ב – 26.9.2020

תגובות פייסבוק

הגב

*